окМы делаем страхование понятным!

МТСБУ презентує проєкт закону "Про ОСЦПВ" - це жах!

На сайті МТСБУ опублікована стаття http://www.mtsbu.ua/ua/presscenter/news/167014/, в якій зроблений огляд майбутнього закону, що буде регламентувати ринок ОСЦПВ.
СП БРОКЕР врегулював ДУЖЕ багато страхових випадків, маємо досвід спілкування з багатьма страховими компаніями, МТСБУ, Нацкомфінпослуг, а на сьогодні вже і з НБУ. Тому, вважаємо, можемо задати ряд питань та надати ряд зауважень до цієї статті та положень нового закону.

В статті зазначено ряд переваг для потерпілих в результаті ДТП:

1.    Цитата: «Відхід взагалі від необхідності розрахунку зносу, тому що для ремонту автомобіля можна використовувати неоригінальні (ліцензійні) запчастини або запчастини, що були у використанні, в тих випадках, коли саме ці деталі не впливають на безпеку подальшої експлуатації авто».

Питання:

  • Неоригінальні (ліцензійні) або б/у запчастини: хто буде перевіряти наявність ліцензії та гарантувати відповідну якість цих запчастин?
  • Хто визначатиме, заміна саме яких деталей буде впливати чи не впливати на безпеку подальшої експлуатації авто і після заміни чи ремонту яких саме деталей у людини буде необхідність проходити позачерговий техогляд (ОТК), про який також йдеться в статті на сайті МТСБУ.
  • Чи буде погоджуватися з клієнтом спосіб ремонту авто: використання б/у чи неоригінальних запчастин?
  • Автомобілі якого віку, СК буде мати право ремонтувати в такий спосіб?
  • Хто буде нести відповідальність за якість ремонту в цілому?
  • Чи не приведе це до погіршення статистики з викраденням автомобілів (так би мовити, на запчастини)?
  • Хто контролюватиме обіг запчастин, що були у використанні, і як контролювати податки і надходження до бюджету країни від такого «бізнесу»?

Не хочемо здатися грубими, але на наш погляд, МТСБУ непогано було б нарешті почати виконувати свою основну функцію і зайнятися регулюванням ринку. Для початку поясніть, в чому проблема оцінки зносу КТЗ? Є офіційний документ «Методика товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів», що регламентує такий розрахунок. Якщо його положення не відповідають дійсності, змінюйте положення документу. Але ж навіщо? Легше перенести відповідальність на папірець, а не займатися реальним вирішенням проблеми. Насправді ж проблема не в методиці, а в тому, як страхові компанії проводять розрахунок матеріального збитку, порушуючи законодавство.


Наразі страхові компанії, незалежно від «регалій» та рейтингів, обманюють потерпілих. І хочеться зазначити, що, чим вище рейтинг у СК, тим нахабніше відношення. Доходить до того, що спеціалісти СК оцінюють збиток «на око» і перераховують кошти, БЕЗ ПОГОДЖЕННЯ розрахунку з постраждалим, на зазначені в заяві на виплату реквізити (формально закрили виплату), а інколи, шантажуючи строками виплати, «включають дисконт» на суму страхового відшкодування.


Більш того, деякі СК мають нахабність запитувати в постраждалого, яка сума коштів для ремонту його влаштує. Звідки людині знати вартість ремонту пошкоджено ТЗ? Адже вона не має жодних спеціальних чи практичних навичок, наприклад, таких, які має сертифікований аварійний комісар. Виходить, що потерпілій особі треба навчитися проводити дефектування ТЗ та оцінювати вартість збитку в себе на подвір’ї чи в квартирі!? Бо наразі, у випадку, коли на запитання СК у заві про відшкодування: «який розмір збитку ви вважаєте задовільним?» постраждалий помилився з визначенням суми, і йому не вистачає на ремонт, СК розводить руками і посилається на те, що вона в повному обсязі виконала заявлені постраждалою особою вимоги.


СТРАХОВИКИ, робіть розрахунок відповідно чинному законодавству України! Все, крапка!


Шановні РЕГУЛЯТОРИ, не вводьте людей в оману, проблема не в розрахунку зносу, а в підході СК до врегулювання збитків по ОСЦПВ.

2.    Цитата: «Виплата відшкодування на СТО і подальший відновлювальний ремонт автомобіля є кроком для запобіганням можливого незадоволення і конфліктів щодо розрахунку розміру матеріального збитку. Постраждалому не потрібно буде перейматись питанням, чи вистачить грошей на ремонт, якщо він отримує з СТО вже відремонтований автомобіль.»

Питання залишаються:

-    Що буде прийматися за еталон ремонту ТЗ?
-    Хто обирає СТО?
Дивлячись на суму страхових відшкодувань на сьогодні, а це мільярди грн., якщо вибір СТО буде за СК або за МТСБУ, то тут вбачатиметься корупційна складова. На цей об’єм ресурсів обов’язково знайдеться бажаючий «порулити» і «поділити».


Інколи здається, що головна роль МТСБУ контролювати надходження до ФЗП (фонд захисту потерпілих) та вести статистичні дані.


На нашу думку, головна роль МТСБУ ¬– не наповнювати ФЗП (фонд захисту потерпілих), а захищати потерпілих. Саме так, основне слово – ЗАХИЩАТИ.
На сьогодні в ситуації, коли страхова компанія, яка поповнювала ФЗП МТСБУ, залишилась «на папері», МТСБУ займає наступну позицію, (цитата з сайту МТСБУ): «… МТСБУ не має правових підстав приймати і розглядати повідомлення про дорожньо-транспортні пригоди та заяви про страхові відшкодування за укладеними страховиками внутрішніми договорами страхування до їх ліквідації або визнання банкрутами у встановленому законодавством порядку.» http://www.mtsbu.ua/ua/presscenter/news/165692/


Простий приклад:
відома свого часу СК «Гарант-авто». Компанія була виключена з МТСБУ 23.12.2014р. Процедура банкрутства була розпочата 21.09.2016р., і лише 27.05.2021р. (!!!) МТСБУ розпочало прийом заяв потерпілих на отримання виплати. Шановні, це абсурд! Тим більше, що для виплати відшкодування, МТСБУ просить Оцінку збитку (експертизу) та інші документи, які були надані до СК чи яких надати вже неможливо. Сім років від виявлення проблеми з СК до початку хоч якогось виконання зобов’язань!!!
МТСБУ, в чому ваша користь для споживачів страхових послуг?!


Наразі, із запропонованими змінами до закону, ми вбачаємо збільшення ризиків для споживачів ОСЦПВ, а не вирішення проблеми врегулювання.
Чому не піднімається питання стосовно впорядкування виплат за шкоду завдану життю і здоров’ю?  Чому при врегулюванні за полісом ОСЦПВ ми звертаємось суду, (МТСБУ і НБУ рекомендують) до Цивільного кодексу України, до рішень Веховного суду України і т.п.? Для чого розмір шкоди завданої життю і здоров’ю зазначений в полісі складає 260 000,00грн.?
Ще один приклад:  (стаття 27. Закону України про ОСЦПВВНТЗ), якщо у ДТП загинула особа, то (при умові, що у такої особи були утриманці) особа, яка має право на відшкодування повинна отримати не менше 36 мінімальних заробітних плат + 12 мінімальних заробітних плат за моральну шкоду + 12 мінімальних заробітних плат витрати на поховання та спорудження надгробного пам’ятника (за умови надання страховику (МТСБУ) документів,  що підтверджують такі виплати). Якщо утриманців у особи, що померла внаслідок  ДТП не було, то виплати для нащадків обмежуються тільки моральною шкодою та підтвердженими витратами на поховання та спорудження надгробного пам’ятника.


Переводимо в цифри станом на сьогодні:
Для утриманців: (36 * 6500,00грн.) + (12 * 6500,00грн.) + (12 * 6500,00грн.) = 390 000,00рн.
Для нащадків: (12 * 6500,00грн.) + (12 * 6500,00грн.) = 156 000,00грн.


Начебто немаленькі цифри, особливо у першому випадку. Але, є одне але: в тій же статті закону сказано, що загальний розмір усіх здійснених страхових відшкодувань (регламентних виплат) за шкоду, заподіяну життю та здоров’ю однієї особи, не може перевищувати страхову суму за таку шкоду, а це ті ж 260 000,00грн. А ще, якщо утриманців чи нащадків не один, а наприклад п’ять… арифметика не складна.


Отож, якщо, ви кажете про європейську практику то, чому в Україні вартість заліза оцінюється дорожче людського життя? І скільки випадків в практиці МТСБУ, коли за шкоду, заподіяну життю та здоров’ю однієї особи, була виплачена страхову суму в повному обсязі?


ВИСНОВКИ: для того, щоб імплементувати практику європейського ринку для споживачів, спочатку імплементуйте її в страхові компанії, прийдіть до єдиного знаменника і еталону у РЕГУЛЮВАННІ. І якщо ви дійсно хочете внести «покращення» на страховий ринок України – припиніть пафос! Адже ви і ми існуємо саме завдяки кінцевому споживачу страхових послуг.


СП БРОКЕР. Ми робимо страхування зрозумілим!